Microsoft Teams pre školy – ako začať

Návod na zakúpenie licencie, ako pridať žiaka alebo učiteľa a ako zapnúť MS vo vašej škole

Expert
Kategória „Expert“ obsahuje zložité návody pre expertov a skúsených užívateľov. Články v nej popisujú inštalovanie, odinštalovanie, používanie operačných systémov alebo ich súčastí, a úpravu užívateľských a systémových nastavení s vplyvom na chod a stabilitu systému.

Microsoft Teams je program z balíka MS , ktorého používanie významne vzrástlo počas obdobia pandémie Covid-19. Školy začali tento program používať na vzdelávanie na diaľku, cez Internet, pretože buď ho už mali zakúpený v rámci balíka produktov Office, alebo si ho počas obdobia pandémie zakúpili kvôli zľave, ktorú poskytol pre školy (do 1.7.2020 je používanie MS Teams s licenciou A1 zdarma). Niektoré školy si najali obdorníkov z oblasti IT na zavedenie a zaškolenie, alebo majú učiteľov informatiky, ktorí sa na to podujali, mnohé však nemajú nikoho, kto by im pomohol, a riešia si to svojpomocne. Pre nich som vytvoril tento návod.

Najvhodnejší typ licencie pre školy je Office 365 A1. Do 1.7.2020 je zdarma a bez viazanosti. Viac informácii nájdete na stránke Microsoftu.

Pozor! Registráciu školy by mala vytvoriť osoba zodpovedná za školu – teda riaditeľ/riaditeľka alebo poverená osoba!

1. Licencia

Pre zakúpenie licencie Office 365 A1 pre školy prejdite na stránku Microsoftu a kliknite na „Začnite zdarma“.

Objaví sa formulár na vyplnenie osobných údajov. Vložte údaje riaditeľa školy alebo poverenej osoby (to bude tzv. vlastník alebo v angličtine tenant).

Po vyplnení kliknite na „Ďalej“.

Vložte meno používateľa. Môžete použiť tvar meno, bodka, priezvisko (jozef.mrkvička), alebo prvé písmeno mena, bodka, priezvisko (napr. j.mrkvička), záleží na vás.

Do poľa „Vasaspolocnost“ vložte meno školy. Vložte heslo, potvrďte e-mail a telefón a kliknite na „Vytvoriť konto“. Systém vás môže vyzvať na potvrdenie, že nie ste robot, tým, že od vás vypýta telefónne číslo, kde vám príde prihlasovací kód. Vložte kód a pokračujte.

Po dokončení registrácie sa objaví okno centra spravovania a systém bude chcieť overiť vašu doménu.

Ak vaša škola vlastní doménu, môžete ju pridať, alebo môžete tento krok preskočiť tým, že kliknete na tlačítko „Zavrieť“.

Ak ste sa rozhodli pre pridanie domény, máte nasledujúce možnosti (len pre expertov):

  • Ak ste si doménu registrovali u známeho registrátora, napr. GoDaddy, vložte názov domény a kliknite na „Použiť túto doménu“. Microsoft všetko nastaví za vás.
  • Pridať TXT alebo MX záznam do DNS záznamov domény – zvoľte možnosť a postupujte podľa pokynov
  • Alebo si môžete DNS záznamy upraviť sami podľa tohto návodu (v angličtine).

Upozornenie! Po zaregistrovaní domény budú všetky vaše e-maily chodiť do vášho konta Microsoft 365. V Office 365 musíte vytvoriť účty a nastaviť mailové schránky podľa účtov, ktoré máte vytvorené na svojej doméne. Ak používate na vašej doméne aj webstránku, registrovanie domény nemá vplyv na jej funkčnosť.

Po dokončení sa objaví obrazovka centra spravovania.

Týmto je vaše konto vytvorené.

2. Používatelia

Ak vo vašej škole už používate nejaký elektronický systém na evidenciu žiakov, a tento školský systém dokáže urobiť export vo forme kontaktov v Outlooku (koncovka csv), existuje možnosť ich hromadne importovať cez Používatelia/Aktívni používatelia/Pridať viacerých používateľov. Nie vždy to ale funguje bezchybne, takže ak nemáte veľa používateľov (učiteľov a žiakov), je lepšie ich vytvoriť po jednom ručne. Prenesenie do Outlook kontaktov nemá zmysel, pretože sú to len kontakty, nie sú to užívateľské kontá (sú to iné objekty).

Ak používajú vaši žiaci súkromné e-mailové adresy (napr. gmail) a uvažujete nad tým, že by ste používali hosťovské účty, je to tiež možné, ale pri vytvorení hosťovského účtu sa vytvorí používateľ s prístupom len do MS Teams, takže je pre vás lepšie vytvoriť všetkým žiakom konto, aby mohli používať celý balík programov a služieb Office 365.

V admin prostredí kliknite naľavo na Používatelia, Aktívni používatelia.

Kliknite na „Pridať používateľa“, objaví sa okno „Nastaviť základy“.

Vložte meno, priezvisko, zobrazované meno sa vyplní samé, keď do neho kliknete. Typ profilu, či to bude žiak alebo učiteľ, sa rozhoduje neskôr v ďalšom kroku. Meno používateľa vložte v dohodnutom tvare (prvé písmeno mena, bodka, priezvisko, a podobne). Ak máte viac užívateľov s rovnakými krstnými menami aj priezviskami, je vhodné pridať poradové číslo na konci, napr. j.mrkvička1, j.mrkvička2.

Nastavenie hesla ponechajte na „Automaticky vygenerovať heslo“.

Požadovať od tohto používateľa zmenu hesla pri prvom prihlásení ponechajte zapnutú (zafajknúť).

Po dokončení odoslať heslo e-mailom – zapnúť (zafajknúť), objaví sa pole, do ktorého vložíte e-mailovú adresu rodiča alebo žiaka (ak má viac adries, môžete ich vložiť až 5, oddeliť bodkočiarkou bez medzier).

Kliknite na „Ďalej“, objaví sa okno na priradenie licencie.

Zvoľte licenciu podľa toho či ide o vyučujúceho, alebo o študenta. Potom kliknite na „Ďalej“, objaví sa okno „Voliteľné “.

V závislosti od vašej role (ak nie ste globálny správca) vás systém môže upozorniť, že nemáte práva nastaviť niekoho ako správcu. To je v poriadku. Kliknite na “Ďalej”.

Na poslednej strane skontrolujete, či je všetko v poriadku a môžete kliknúť na “Dokončiť pridávanie”.

Objaví sa potvrdenie, že používateľ bol pridaný.

Môžete si vytvoriť šablónu na pridanie používateľa, aby vám pridávanie išlo rýchlejšie. Nazvite ju napr. Pridaniežiaka (nedovoľuje to vložiť medzery). Ak šablónu nechcete vytvoriť, kliknite na „Pridať ďalšieho žiaka“, alebo „Zavrieť“. Ak chcete použíť šablónu, kliknite na „Používateľské šablóny“, posledný riadok „Pridaniežiaka“

Objaví sa okno „Pridaniežiaka“. Celé pridanie užívateľa je iba v jednom kroku. Vložte údaje podľa predchádzajúceho návodu.

Kliknite dole na „Pridať používateľa“.

3. Zapnutie funkcie MS Teams

Najdôležitejšia informácia, ktorú sa takmer nikde nedozviete, je že MS Teams je predvolene vypnutý, a ak ho chcete začať používať, musíte ho zapnúť v centre spravovania. Môže to urobiť len užívateľ s rolou „Globálny správca“.

Prejdite na Centrum spravovania, kliknite vľavo na „Zobraziť všetko“. Kliknite na „Teams“.

Potvrďte voľbu pre študentov aj pre zamestnancov a zapnite MS Teams vo vašej škole.

Podrobný návod v angličtine aj s obrázkami je na tomto odkaze.

Aktivovanie MS Teams môže trvať aj 24 hodín.

Ak sa vám článok páčil, podporte ho zdieľaním na sociálnych sieťach, alebo ho ohodnoťte. Prípadné komentáre alebo opravy sú vítané.

Kliknite pre hodnotenie
[Celkom: 0 Priemer: 0]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *