Android smartfón – po prvom spustení

Po prvom zapnutí smartfónu je dôležité ho správne nakonfigurovať. V tomto článku vám ponúknem podrobný návod na to, ako všetko správne nastaviť a ktoré aplikácie sú najvhodnejšie.

Bez ohľadu na výrobcu alebo model, všetky Android zariadenia sú v podstate rovnaké. Pre ich bezproblémový chod je dôležitá v prvom rade bezpečnosť, a v druhom rade úspora financií. Čo treba urobiť?

  • Bezpečnosť – PIN, otlačok prsta, odomknutie pomocou snímania tváre
  • Google Pay
  • E-mailové kontá
  • Fotky Google
  • Komunikačné appky (Viber, WhatsUpp, Messenger
  • Jazyk a vstup – predvolená klávesnica
  • Odinštalovať nepotrebné aplikácie (eBay)

1. Vypnúť mobilné dáta

Počas úvodného nastavenia mobilu sme sa prihlásili na Wi-Fi. Mobil si stiahol potrebné aktualizácie a aplikácie. Zároveň sú však aj zapnuté mobilné dáta (tzn. zariadenie je schopné sťahovať dáta aj cez signál 3G/4G). Ak sú zapnuté obidve siete (Wi-Fi aj mobilné dáta), mobil prioritne využíva Wi-Fi aby vám ušetril peniaze. Ak však odídete z dosahu, automaticky sa prepne na využívanie signálu od operátora. Ak si to nevšimnete, môže vás to vyjsť veľmi draho (aj teraz keď už sú dáta lacnejšie ako predtým). Zároveň tým šetríte aj batériu, pretože pri využívaní Wi-Fi sa míňa pomalšie.

Prejdite prstom z horného okraja obrazovky smerom dole, objaví sa panel s ikonami:

Prvá ikona je Wi-Fi, druhá mobilné dáta. Kliknite na druhú ikonu, tým sa používanie mobilných dát vypne.

2. Antivírus

Pri surfovaní po internete, sťahovaní dát cez e-mail alebo prijímaní a posielaní správ ste vystavení riziku, že si do mobilu stiahnete počítačový vírus. Pre ochranu je vhodné používať antivírus. Existuje množstvo platených programov, ktoré sú výborné, ale sú aj také, čo sú úplne zadarmo a v mnohom za tými platenými nezaostávajú. Medzi najznámejšie patrí Bitdefender, Lookout a Avira.

Napriek tomu, že Google kontroluje všetky aplikácie, ktoré ponúka na stiahnutie v Obchode Play, na prítomnosť vírusu alebo škodlivého kódu, často sa stáva že si stiahnete aplikáciu s vírusom. V prípade finančnej straty, straty vašich dát alebo poškodenia zariadenia vám nikto nedá na nič záruku a žiadnu škodu vám nenahradí. Je to napísané v Obchodných podmienkach. Preto vám odporúčam, ak chcete používať telefón na internet banking a platby mobilom, nemajte v ňom nainštalované hry. Alebo naopak, ak chcete v mobile hrať hry, nemajte v ňom nainštalovanú aplikáciu od vašej banky (internet banking).

3. Aktualizácie

Pravidelne si kontrolujte aktualizácie operačného systému (v prípade zariadení od Samsungu alebo Huawei aj nadstavby EMUI). Prejdite na Nastavenia/Systém a aktualizácie/Aktualizácia softvéru.

Ideálne ak zapnete automatické prevzatie aktualizácii cez Wi-Fi a automatickú inštaláciu (kliknite na koliesko vedľa nadpisu).

Okrem systému je vhodné aktualizovať aj všetky aplikácie. Nájdite ikonu Obchod Play a kliknite na ňu. Tu môžete hľadať a inštalovať aplikácie podľa vašej chuti a nálady. Alebo aj prípadne podľa potreby.

Kliknite na tri čiarky vľavo hore – objaví sa menu. Kliknite na Nastavenia.

Upozornenia – Zapnite „Upozorniť ma na dostupné aktualizácie aplikácii“
Preferované sťahovanie aplikácii – Zvoľte „Iba cez Wi-Fi“
Aktualizácie aplikácií – Zvoľte „Iba cez Wi-Fi“
Automatické prehrávanie videí – Zvoľte „Prehrávať videá automaticky len cez Wi-Fi“

Keď sme už nastavili sťahovanie aplikácii, môžeme sa pozrieť, ktoré aplikácie treba aktualizovať. Choďte jeden krok späť, objaví sa opäť ponuka Obchod Play. Znovu kliknite na horné menu (tri čiarky), a hneď prvá položka je „Moje aplikácie a hry“. Kliknite na ňu.

Môžete kliknúť na „Aktualizovať všetko“, ale ak ste pripojení na Wi-Fi, nie je to potrebné, systém aktualizácie stiahne a nainštaluje sám. Ručné aktualizovanie je potrebné iba ak ste nezapli „Aktualizovať aplikácie automaticky.“

4. Bezpečnosť

Každá SIM karta je chránená kódom PIN (a tiež PUK ak zlyhá PIN). Smartfóny však od výroby chránené nie sú, musíte ich ochranu zapnúť. Na výber máte niekoľko možností:

  • Zámok obrazovky – niečo ako PIN, ale platí pre telefón, nie pre SIM kartu. Odporúčam používať zámok obrazovky vždy, pretože iba tak zabránite prístupu neznámej osoby do vášho zariadenia. Aby ste si však náhodou nezablokovali prístup do telefónu alebo SIM karty, je lepšie používať rovnaký kód ako na SIM karte.
    • Ak chcete zmeniť kód SIM karty, choďte na Nastavenia/Zabezpečenie/Ďalšie nastavenia/Šifrovanie a poverenia/Nastaviť zámok SIM 1
    • Ak chcete zmeniť kód zámku obrazovky, choďte na Nastavenie/Biometria a heslo/Zmeniť heslo zamknutej obrazovky
  • ID odtlačku prsta – väčšina dnešných smartfónov má čítačku odtlačku prsta. Prejdite na Nastavenie/Biometria a heslo/ID odtlačku prsta a postupujte podľa pokynov.
  • Rozpoznávanie tváre – ak túto funkciu váš smartfón umožňuje, prejdite na Nastavenie/Biometria a heslo/Rozpoznávanie tváre. Zadajte zámok obrazovky a postupujte podľa pokynov. Je možné nastaviť viacero alternatívnych vzhľadov (napríklad jedna tvár bez rúška, jedna v rúšku, alebo s okuliarmi, či bez okuliarov).

5. Google Pay

Ak chcete v obchode platiť mobilom, nastavte si službu Google Pay. Váš smartfón musí podporovať technológiu NFC a musíte Googlu zveriť údaje o vašej platobnej karte.

Pozn.: Niektoré banky vyžadujú pre platbu mobilom používanie vlastných aplikácii (napr. TatraPay, RaiPay, a pod.)

  • Prejdite do Obchodu Play a zvoľte „Spôsoby platby“. Kliknite na „Pridať kreditnú alebo debetnú kartu“. Vložte číslo karty, dátum platnosti a CVC kód.
  • Prejdite do Obchodu Play a nainštalujte si aplikáciu Google Pay. Pri otázke „Povoliť aplikácii Google Pay prístup k polohe zariadenia“ zvoľte možnosť „Povoliť iba pri používaní aplikácie“
  • História polohy – ak chcete dostávať upozornenia na možnosť použiť službu Google Pay, zapnite históriu polohy. Google vás bude otravovať s ponukami, kde všade môžete minúť svoje peniaze. zvoľte „Nie, ďakujem“
  • Objaví sa základná obrazovka G-Pay (Domov). V záložke „Platby“ sa zobrazí vaša karta a história platieb, a v záložke „Karty“ si môžete uložiť vaše vernostné karty (zbieranie bodov v hypermarketoch alebo na pumpe).
  • Prejdite na záložku „Platby“ a kliknite na „Nastaviť bezkontaktnú platbu“. Potvrďte údaje o karte, vaše fakturačné údaje, a telefónne číslo.
  • Tým je nastavenie hotové. V obchode stačí pred platbou aktivovať NFC a priložiť smartfón k bezkontaktnej čítačke, kam ste predtým prikladali vašu platobnú kartu.

6. Fotky Google

Pri fotografovaní mobilom sa fotky ukladajú iba do zariadenia. V prípade poškodenia alebo straty sú vaše fotky nenávratne preč. Ak chcete tomu predísť, najlepšie je zapnúť ich ukladanie na Google Cloud. Na to slúži aplikácia Google Fotky. Nájdite ju vo svojom mobile, a spustite. Kliknite na menu – tri čiarky vľavo hore, zvoľte „Nastavenia“. Hneď prvý riadok je „Zálohovanie a synchronizácia“ – zvoľte túto možnosť,a skontrolujte, či je zapnutá. Ak nie je, zapnite, a nižšie na obrazovke zvoľte zálohovaciu kvalitu:

  • pokiaľ fotíte iba občas, a len niečo zaujímavé a pekné, ponechajte „Pôvodnú kvalitu“, miesto vám vystačí na niekoľko rokov.
  • ak však telefón nepustíte z ruky a fotíte všetko a všetkých, vrátane seba (selfie), zvoľte „Vysoká kvalita“ – rozlíšenie fotiek sa trochu zmenší, ale budete mať viac miesta pre vaše majstrovské diela.

7. Komunikácia

Okrem telefonovania a písania SMS váš smartfón umožňuje posielanie správ cez internet. Slúžia na to tzv. komunikátory, ako napríklad Viber, WhatsApp, Messenger (správy z Facebooku), Skype, Signal, Threema. Okrem posledných dvoch spomenutých pri ich používaní nie ste chránení, to znamená, že je možné, že niekto vie prečítať vašu komunikáciu. Ak nemáte čo skrývať, nemusíte sa báť, ale neznamená to tiež, že by každý mal o vás vedieť všetko. Zvážte používanie bezpečnejších aplikácii.

8. Predvolená klávesnica

Pri používaní starších telefónov som si zvykol na Google klávesnicu (Gboard), a rozloženia kláves v moderných smartfónoch ma mätú, neviem si na ne zvyknúť. Ak máte ten istý problém, v Obchode Play si nainštalujte aplikáciu Gboard – klávesnica Google.

Prejdite do Nastavenia/Systém a aktualizácie/Jazyk a vstup, a vyberte predvolenú klávesnicu Gboard.

Môžete si tiež zvoliť opravu pravopisu – Ďalšie nastavenia vstupu, Predvolená kontrola pravopisu – Google. Pri písaní sa systém po nejakom čase naučí váš slang a nebude vám stále ponúkať opravu slov. Zrýchli sa tým vaše písanie, a pri zmene telefónu nebudete musieť učiť váš nový mobil vášmu „jazyku“.

Na zariadeniach Samsung to je v časti Inteligentné písanie/Automatická náhrada.

Ak ste si zvykli na inú klávesnicu, napríklad Microsoft SwiftKey, môžete si ju nainštalovať, a v nastaveniach systému prepnúť ako predvolenú.

9. Odinštalovať nepotrebné aplikácie

Výrobcovia smartfónov inštalujú do zariadení rôzne predvolené aplikácie, o ktorých si myslia, že by vám mohli byť užitočné. V skutočnosti nie sú. Niekedy sa odinštalovať nedajú, vtedy je dobré ich uložiť do priečinka „Nepotrebné“ a tolerovať ich prítomnosť. Lepšie je, ak sa odinštalovať dajú. V takom prípade ich nekompromisne odstráňte. Väčšinou ide o rôzne apky o cestovaní, nakupovaní, hry,  návody, vedomostné súťaže, a podobne. Udržiavajte váš telefón uprataný, bez zbytočného balastu, berte každú aplikáciu ako príťaž. Váš smartfón sa vám odmení dlhou výdržou batérie a lepšou celkovou životnosťou.

Dúfam, že sa vám môj článok páčil a podporíte ho lajkom a zdieľaním. Ak som na niečo zabudol alebo neuviedol správne, prosím napíšte mi na e-mail, alebo do komentára.

Kliknite pre hodnotenie
[Celkom: 1 Priemer: 4]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.