Microsoft Teams pre školy – návod pre učiteľa

Návod pre učiteľov, ako sa prihlásiť do Office.com a začať používať MS Teams

Začiatočník
Kategória „Začiatočník“ obsahuje jednoduché návody pre začiatočníkov. Články v nej popisujú inštalovanie, odinštalovanie, používanie programov a ich súčastí, a úpravu užívateľských nastavení, ktoré majú takmer žiadny alebo zanedbateľný vplyv na chod systému.

Začala nám druhá vlna pandémie, a mnoho školských tried už prešlo na vyučovanie na diaľku. Ak ste ešte doteraz nezačali používať Microsoft Teams, alebo ste používali iný program, ponúkam vám jednoduchý návod ako spustiť MS Teams vo vašej škole:

Microsoft Teams pre školy – ako začať

Ak už máte MS Teams vo vašej škole zavedený, čítajte ďalej a dozviete sa, ako ho používať.

1. Prihlásenie

Vo vašej škole vám administrátor vytvoril účet (prístupové meno a heslo) pre používanie školských programov balíka Office 365. Obsahuje nasledovné programy:

Outlook – na posielanie e-mailov
Onedrive – úložisko (cloud)
Word – spracovanie textu
Excel – tabuľkový procesor
Power point – tvorba prezentácii
OneNote – poznámky
SharePoint – zdieľané úložisko
Teams – chatovanie a volanie
ClassNotebook – poznámkové bloky pre učebné predmety
Sway – interaktívne zostavy a prezentácie
Forms – formuláre, kvízy, prieskumy

Tieto programy môžete používať on-line v internetovom prehliadači (Edge, Firefox, Chrome, Safari), sú teda dostupné on-line s pripojením na internet. Niektoré sa dajú aj stiahnuť a nainštalovať do vášho počítača (napr. Word, Excel, Teams).

Ako sa teda prihlásite? Mal by vám prísť e-mail, ktorý vyzeral asi takto:

Ak neprišiel, pozrite sa do spamu, alebo kontaktujte správcu, ktorý vám konto vytvoril. Vygeneruje vám nové heslo, ktoré by malo byť jednorazové.

V e-maili kliknite na červené okno „Prihlásiť sa do služieb Office 365“, alebo spustite internetový prehliadač (Edge, Chrome, Firefox, Safari) a prejdite na https://www.office.com

Kliknite na odkaz „Prihlásiť sa“ a vložte vaše meno používateľa z e-mailu, napr. m.priezvisko@menoskolyedu.onmicrosoft.com a v ďalšom kroku heslo.

Ak ste klikli na odkaz z e-mailu, tento krok môžete preskočiť a vložte iba vaše heslo.

Objaví sa okno pre aktualizáciu hesla – vložte vaše nové ľubovoľné heslo. Nesmie však obsahovať meno, musí mať najmenej 8 znakov, pričom musí spĺňať minimálne 3 z týchto podmienok: veľké písmená, malé písmená, číslica, symbol.

Po prihlásení do Office 365 sa zobrazí zoznam programov, ktoré môžete začať hneď používať.

2. MS Teams

V zozname programov kliknite na Teams (vyznačené červeným krúžkom).

Stránka vás vyzve na stiahnutie a inštaláciu aplikácie pre Windows. Môžete to urobiť, ale ak nechcete, kliknite na odkaz „Namiesto toho použiť webovú aplikáciu“.

Objaví sa úvodné okno aplikácie Teams. Vľavo sú zobrazené nasledovné tlačidlá menu:

Aktivita – zobrazuje informácie a oznámenia

Konverzácia – tu môžete chatovať (písať si krátke správy) so žiakmi alebo kolegami. Do poľa Komu: zadajte meno a dole začnite konverzáciu.

Tímy – tu sa zobrazia tímy, do ktorých sa môžete pripojiť. Niektorým sa zobrazujú už vytvorené tímy (vytvoril ich správca a vy ste člen alebo vlastník teamu). Každý učiteľ si môže vytvoriť vlastný team a pridať doňho žiakov. Nazvite teamy podľa odboru, ktorý vyučujete, vášho mena a skupiny, napr. Fyzika – Einstein – mladší žiaci. Alebo Fyzika – Einstein – 4.A. Vytvorte si tímy podľa toho ako vám vyhovujú, ale tak, aby sa nemýlili žiakom a kolegom (Teamy sú viditeľné pre všetkých vo vašej škole).

V MS Teams existujú dva typy volaní. Ak chcete volať s celým teamom, ide o schôdzu, ak chcete volať iba s jedným užívateľom, ide o hovor (v časti Hovory). Pre zahájenie schôdze kliknite dole na „Nová konverzácia“. Objaví sa menu:

Kliknite na ikonu kamery v červenom krúžku. Tým hneď zahájite schôdzu a začne sa skupinový hovor. Ak tam takúto ikonu nemáte, zrejme nespĺňate požiadavky na hovor (chýba vám v počítači kamera, mikrofón a reproduktor).

Ostatní členovia teamu sa môžu pripojiť, ak kliknú na kartu „Teams“, kde uvidia, že sa schôdza začala a môžu sa kedykoľvek pripojiť.

Ak si zobrazíte zoznam účastníkov, uvidíte všetkých, ktorí sú prihlásení do schôdze. Môžete im stlmiť mikrofóny jednotlivo, alebo všetkým naraz (Stlmiť všetko).

Ak máte skupinový hovor (schôdzu), je vhodné počas hovoru vypnúť mikrofón, ak nerozprávate. Mikrofón si zapnite iba vtedy, keď budete rozprávať. Tiež si môžete zapnúť alebo vypnúť kameru.

Ak zvolíte Naplánovať schôdzu – môžete ju naplánovať na nejaký čas, s parametrami ako názov, účastníci (musíte vpísať všetkých žiakov), dátum/čas začiatku a konca, opakovanie, miesto (ak plánujete schôdzu v nejakej miestnosti môžete to napísať sem), a krátky popis.

Priradené úlohy – tu môže žiakom zadať úlohy alebo kvízy. Úloha môže obsahovať pokyny, hodnotiace body, termín odovzdania, a zoznam študentov, ktorým je pridelená.

Kalendár – tu si môžete naplánovať stretnutia (hovory). Je to prehľadné, ak ich máte viac alebo sa opakujú. Môžete tu vidieť aj naplánované schôdze.

Hovory – ak ste sa dohodli so žiakom na hovore, a vidíte, že je pripojený, môžete mu zavolať. Uistite sa, že máte k počítaču pripojený mikrofón a reproduktor, alebo slúchadlá s mikrofónom. Takisto aj žiaci vám môžu zavolať, ak budete pri počítači. Ak niekto bude chcieť volať a volaný sa nehlási, môžete nechať odkaz v hlasovej schránke.

Ak chcete volať vy, môžete napísať meno žiaka do poľa Uskutočniť hovor, alebo kliknúť vpravo hore na tlačidlo Pridať rýchle vytáčanie. Potom sa vám zobrazí na ploche a môžete im volať rýchlejšie. Tiež uvidíte, či je k dispozícii a on-line.

Počas hovoru je možné zapnúť alebo vypnúť kameru a mikrofón.

Ak chcete niečo ukázať v počítači, môžete dať zdieľať obrazovku.

Môžete si tiež zobraziť konverzáciu a počas hovoru písať správy, napríklad ak sa chcete niečo spýtať a nechcete rušiť.

Pre odhlásenie z programu kliknite vpravo hore na ikonu s vašimi iniciálami. Objaví sa menu:

Tu môžete zmeniť svoj stav „K dispozícii“ napríklad na „Nerušiť“. Taktiež si to môžete stiahnuť počítačovú alebo mobilnú aplikáciu, a posledná položka je odhlásiť sa.

Ak sa vám článok páčil, podporte ho zdieľaním.

Kliknite pre hodnotenie
[Celkom: 2 Priemer: 1]

4 thoughts on “Microsoft Teams pre školy – návod pre učiteľa

  • 12. marca 2021 at 10:21
    Permalink

    Dobrý deň.
    Chcel by som poprosiť o radu.
    Počas schôdze na Teams v teamoch, máme neustále problém, že niekto odhlasuje prihlásených účastníkov a nevieme ho identifikovať. Je možnosť pre zakladateľa schôdze nastaviť parametre tak, že nemôže nik iný odhalsovať okrem samého seba?

    Reply
    • 7. apríla 2021 at 15:47
      Permalink

      Skontrolujte si, či máte správne nastavené práva pre skupiny a používateľov. Napríklad skupina „Žiaci“ by mala mať čo najnižšie práva, skupina „Učitelia“ môže mať vyššie práva, a najvyššie práva „Správca“ by mali mať iba max 1 alebo dva ľudia. Je možné, že niekto zo žiakov má práva správcu (správcu celej organizácie).
      Také nastavenie ako vy požadujete je možné len cez PowerShell. Nie je to úplne jednoduché a presahuje to možnosti tejto komunikácie. Ak s tým máte naďalej problémy, skúste kontaktovať svojho lokálneho Microsoft agenta.

      Reply
  • 28. apríla 2021 at 11:44
    Permalink

    Dobrý deň,

    potrebujem radu ohľadom TEAMS – moji študenti nevidia udelené body za priradené úlohy. V nastaveniach sa mi nepodarilo nájsť možnosť zverejnenia hodnotenia. Ako by bolo možné vyriešiť tento problém?

    Vopred ďakujem za pomoc.

    Aurel

    Reply
    • 5. mája 2021 at 17:43
      Permalink

      Dobrý deň,
      Po ohodnotení študenta treba kliknúť na vrátenie výsledkov – tým sa hodnotenie pošle študentovi a bude ho môcť vidieť. V zozname úloh vidíte stav: Na vrátenie, alebo vrátené. Vpravo hore je tlačítko „Post“, tým sa hodnotenie odošle žiakom.
      Dúfam, že som vám pomohol.
      S pozdravom,
      Matej

      Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.